NEWSLETTER - PRACA NA E-MAIL
ZMIEŃ USTAWIENIA / WYPISZ SIĘ

Co zrobić, gdy pracownik nie przyjął awansu?

Co zrobić, gdy pracownik nie przyjął awansu?

Zdecydowałeś się przyznać awans jednemu z twoich najlepszych pracowników, a on – ku twojemu zdziwieniu – odmówił? Dlaczego? Czy teraz jedynym rozwiązaniem jest rozstać się z nim i zorganizować rekrutację, która pozwoli wybrać osobę na jego miejsce?

Awans najczęściej jest omawiany w kontekście wyższych zarobków. Pracownicy, który dążą do awansu, często zapominają jednak, że będą mieć również więcej obowiązków niż dotychczas. Objęcie stanowiska np. kierowniczego oznacza konieczność nadzorowania pracowników wykonujących pracę w danym dziale. Prowadząc firmę, z pewnością dokładnie obserwujesz pracę swoich podwładnych, a gdy zachodzi taka konieczność, awansujesz najlepszych. Co jednak w sytuacji, gdy chciałeś awansować jednego z podwładnych, a on odmówił?


Odmowa przyjęcia awansu równa się zwolnieniu?

Gdy twój pracownik nie przyjął awansu, możesz się z nim rozstać bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji prawnych. Nie jest to jednak optymalne rozwiązanie. Jeżeli dotychczas wykonywał on swoją pracę rzetelnie i z zaangażowaniem, to lepiej zrobisz, jeżeli poznasz przyczyny odmowy. Być może są jeszcze szanse, aby pracownik objął wyższe stanowisko, a jego potencjał został wykorzystany.

Dlaczego pracownik odmówił przyjęcia awansu? Przyczyn może być naprawdę wiele. Przykładowe to:

  • obawa, że nie poradzi sobie z większą niż dotychczas liczbą obowiązków,
     
  • awans wiąże się z koniecznością odbywania podróży służbowych, a tych pracownik chce uniknąć z uwagi na swoje zobowiązania osobiste,
     
  • wysokość podwyżki nie jest dla pracownika satysfakcjonująca,
     
  • pracownik obawia się pogorszenia relacji z osobami, które dotychczas były jego współpracownikami.


Jak widzisz, powodów decyzji, którą poznałeś, może być bardzo wiele. Dobrze, abyś szczerze porozmawiał ze swoim podwładnym i dowiedział się, dlaczego nie może on wziąć na siebie więcej obowiązków niż dotychczas. Znając powody, będziesz mógł mu skutecznie pomóc. W sytuacji, gdy pracownik obawia się pogorszenia relacji z dotychczasowymi współpracownikami, możesz go przenieść do innego działu. Jeżeli przyczyną są kłopoty osobiste, możesz zapytać, kiedy pracownik je rozwiąże. Być może wówczas będzie zainteresowany awansem? Poszukanie rozwiązania jest lepszym rozwiązaniem niż przygotowanie od razu wypowiedzenia.


Przeprowadź rekrutację

Tylko jeden pracownik zatrudniony w twojej firmie ma wystarczające uprawnienia, aby awansować? Jeżeli nie może on objąć kierowniczego stanowiska, to nie masz innego wyjścia – musisz zorganizować rekrutację. W takim przypadku pamiętaj, aby sprecyzować swoje wymagania i oczekiwania względem potencjalnych kandydatów. Poproś także, aby pracownik, który nie mógł awansować, wziął udział w rekrutacji i pomógł ci wyłonić najlepszą osobę wśród kandydatów, którzy się zgłosili. Dlaczego takie rozwiązanie sprawdza się?

Działając w ten sposób, pokażesz, że doceniasz pracownika, który zdobył się na szczerość w stosunku do ciebie. Jednocześnie rozwiejesz jego wątpliwości, czy będzie on nadal ceniony w pracy. Być może przy kolejnej okazji, gdy ponownie pojawi się konieczność awansowania pracownika na kierownika, będzie on już mógł objąć zaproponowane mu stanowisko.

Zobacz inne porady dla pracodawców

Komentarze

(brak komentarzy)
Redakcja Praca-strumien.pl zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób lub zawierających słowa wulgarne.

PRACA W MIASTACH
Wszelkie prawa zastrzeżone. MediaBielsko.pl © 2007-2017